SI-gewricht pijn – Fysiotherapie Sam van Houten – Amsterdam

SI-gewricht pijn

Klachten aan het sacro-iliacale gewricht

Foto Klachten aan het sacro-iliacale gewricht

De sacro-iliacale gewrichten (SI-gewrichten) worden ook wel de heiligbeengewrichten genoemd. Ze bevinden zich links en rechts van het midden in de onderrug. Ze vormen de verbinding tussen het heiligbeen en de twee bekkenhelften. Klachten aan het SI-gewricht geven pijn in de bilregio die kan uitstralen naar het been.

De verbinding tussen het heiligbeen (sacrum) en een bekkenhelft (ilium) is erg stug. Dit is de reden waarom men zich lange tijd afvroeg of we wel van gewrichten kunnen spreken. Ondanks de beperkte beweeglijkheid is toch aangetoond dat enige vorm van beweging plaatsvindt tussen de verschillende botstukken.

Er wordt veronderstelt dat er bij SI-klachten sprake kan zijn van een gewrichtsblokkade, een verhoogde beweeglijkheid en/of letsel aan de gewrichtsbanden. Het klachtenbeeld wordt ook wel samengevat onder de naam ‘SI-syndroom’.

Een val op de bil(len) is een veel voorkomende oorzaak van SI-pijn. De klachten kunnen ook door een motorongeluk ontstaan of wanneer iemand zicht verstapt. Andere factoren die kunnen resulteren in SI-pijn zijn infectie, maligniteit, zwangerschap en herhaaldelijke belaste bewegingen in het SI-gewricht (microtrauma). In 35% van de gevallen is er geen aanwijsbare oorzaak te vinden en ontstaan de klachten spontaan.

• Pijn in de onderrug en de bilregio, meestal iets van het midden.
  • De pijn kan uitstralen over het bovenbeen, in sommige gevallen zelfs tot aan de voet.
  • Klachten kunnen aanwezig zijn bij het staan, lopen, zitten, buigen en bij draaiende bewegingen.
  • Directe druk op de banden van het SI-gewricht kan de klachten provoceren.
  • Diagnose

Er zijn verschillende tests ontwikkeld om SI-pijn aan te tonen. Echter blijft dit erg lastig. Het verhaal van de patiënt en het lichamelijk onderzoek kunnen samen een redelijke inschatting van de klachten geven.

In een uiterst geval kan de diagnose bevestigd worden door een injectie in het SI-gewricht. Als dit de pijn tijdelijk vermindert, zou dit betekenen dat het SI-gewricht de oorsprong van de klachten is.

Een blokkering van het SI-gewricht kan met fysiotherapie of manuele therapie verholpen worden. Meestal wordt het gewricht losgemaakt. Mobiliserende oefeningen kunnen er voor zorgen dat de blokkade wegblijft.