Rectus femoris tendinopathie – Fysiotherapie Sam van Houten – Amsterdam

Rectus femoris tendinopathie

Rectus femoris tendinitis / ontsteking van de pees van de rectus femoris spier

Foto Rectus femoris tendinitis / ontsteking van de pees van de rectus femoris spier

Bij een rectus femoris tendinopathie is de pees van een belangrijke bovenbeenspier aangedaan. Dit veroorzaakt pijn aan de voorzijde van de heup en het bovenbeen.

De rectus femoris is onderdeel van een vierkoppige spier die we de quadriceps noemen. De rectus femoris loopt vanuit de heup naar de knie. Zijn functie is het strekken van de knie en het buigen van de heup.

De pees van het bovenste deel van de rectus femoris is ontstoken. Dit geeft vervelende pijn aan de voorzijde van de heup. In ernstigere gevallen kan de pees gedeeltelijk of zelfs geheel afscheuren. Een aangedane pees geeft pijn als de spier zich aanspant of op rek gebracht wordt.

De belangrijkste oorzaak is overbelasting. Dit kan geleidelijk aan ontstaan of acuut door een snelle korte krachtinspanning.

• Pijn aan de voorzijde van de heup en/of het bovenbeen.
  • Druk op de pijnlijke plek kan de klachten verergeren.
  • Pijn bij het heffen en/of het strekken van de knie tegen weerstand.
  • Pijn bij het rekken van de quadriceps spier.
  • De voorkant van de heup kan stijf aanvoelen.
  • De klachten kunnen optreden tijdens verschillende activiteiten waarbij de spier in actie komt. Bijvoorbeeld bij het hardlopen of voetballen.