Kneuzing – Fysiotherapie Sam van Houten – Amsterdam

Kneuzing

Contusie

Foto Contusie

Bij een kneuzing raakt onderhuids weefsel door inwerking van stomp geweld beschadigd. Het gevolg is een pijnlijke, gezwollen plek die later blauw kan kleuren. Een kneuzing geneest in de meeste gevallen vanzelf.

De medische term voor kneuzing is ‘contusie’.

Als gevolg van een val of stoot raken onderhuidse haarvaten beschadigd. Dit zijn hele kleine bloedvaatjes die diep in de verschillende weefsels van het lichaam doordringen. Bij beschadiging komt er bloed vrij uit de haarvaten. Dit zien we als een zwelling, bloeduitstorting of blauwe plek.

Afhankelijk van de aard van het letsel kunnen de haarvaten op alle niveaus beschadigd raken. Denk aan de haarvaten van de huid, het onderhuids weefsel, de spieren of het bot. De huid blijft meestal intact waardoor er geen wond ontstaat.

Meestal ontstaan de klachten door vallen of stoten. Dit kan in principe op elk lichaamsdeel gebeuren (bijvoorbeeld: arm, schouder, elleboog, pols, hand, vinger, been, knie, enkel, voet, hoofd of romp).

• Pijn op een duidelijk aanwijsbare plek.
  • Druk op de kneuzing is pijnlijk.
  • Er is een zwelling, bloeduitstorting (hematoom) of blauwe plek.
  • De blauwe plek kan verschillende kleurveranderingen ondergaan.
  • Bewegingen van het aangedane lichaamsdeel kunnen pijnlijk zijn omdat de beschadigde structuren dan op rek komen of onder druk komen te staan.
  • Behandeling

Toepassen van koude compressen kan de zwelling en pijn binnen de perken houden. Over het algemeen hoeft een kneuzing niet behandeld te worden. De klachten verdwijnen meestal spontaan binnen enkele dagen tot enkele weken. Een zware kneuzing kan tot 6 weken duren.