Distaal biceps letsel – Fysiotherapie Sam van Houten – Amsterdam

Distaal biceps letsel

Bicepstendinitis / bicepstendinose / bicepsruptuur

Foto Bicepstendinitis / bicepstendinose / bicepsruptuur

Een distaal biceps letsel kenmerkt zich door pijn in de elleboogplooi of daarboven aan de voorkant van de bovenarm. Het is een blessure aan de onderste helft van de bicepsspier en -pees.

Het distale biceps letsel onderscheidt zich van het hoger gelegen proximale biceps letsel.

Er zijn drie vormen van distaal biceps letsel; bicepstendinitis, bicepstendinose en de bicepsruptuur.

Bicepstendinitis is een ontsteking van de pees van de biceps. Het wordt vaak verwart met bicepstendinose, waarbij we niet over een ontsteking praten, maar over degeneratie van de pees (vermindering van kwaliteit).

In ernstige gevallen kan er een een ruptuur van de bicepspees optreden. De bicepspees scheurt dan los van zijn aanhechting op het bot.

De klachten ontstaan door overbelasting. Bijvoorbeeld bij het te krachtig of te vaak buigen van de elleboog, of het draaien van de pols met de handpalm naar boven (zoals bij het gebruik van een schroevendraaier).

De klachten kenmerken zich door pijn in de elleboogplooi bij het buigen van de elleboog (flexie) en het naar boven draaien van de handpalm (supinatie) tegen weerstand.

Een ruptuur ontstaat tijdens een moment van kracht zetten. Er is een duidelijk knappend gevoel of geluid waarneembaar waarna de elleboog plots niet meer krachtig kan buigen.

In veel gevallen is relatieve rust en fysiotherapie voldoende om de klachten te verhelpen. Wanneer er een peesruptuur van de biceps optreedt is operatieve hechting noodzakelijk.