Cervicogene hoofdpijn – Fysiotherapie Sam van Houten – Amsterdam

Cervicogene hoofdpijn

CGH

Foto CGH

Cervicogene hoofdpijn (CGH) is een vrij zeldzame vorm van hoofdpijn. De klachten komen vanuit de nek. In principe is er niks aan de hand in het hoofd zelf.

Andere vormen van hoofdpijn zijn migraine, spanningshoofdpijn, hoofdpijn door medicijnen en clusterhoofdpijn.

De nervus trigeminus is een hoofdzenuw die een groot deel van het gezicht innerveert. Wanneer er ter hoogte van de nek een probleem ontstaat met de nervus trigeminus, dan kan dit pijn geven in het gebied dat door de zenuw verzorgd wordt.

Men vermoedt dat de nervus trigeminus overprikkeld raakt in de nek.

De hoofdpijn is continu aanwezig. Er is daarnaast sprake van pijn in de nek of arm aan dezelfde zijde als de hoofdpijn zich bevindt. De bewegingen van de nek kunnen beperkt zijn.

De behandeling bestaat uit het verbeteren van de mobiliteit van de nek, houdingsinstructies en een oefenprogramma met spierversterkende oefeningen. Alleen de combinatie van deze drie blijkt effectief te zijn.