Buitenste knieband letsel – Fysiotherapie Sam van Houten – Amsterdam

Buitenste knieband letsel

Lateraal knieband letsel / ligamentum collaterale laterale laesie

Foto Lateraal knieband letsel / ligamentum collaterale laterale laesie

De buitenste knieband, ook wel de ‘laterale knieband’ genoemd, bevindt zich aan de buitenzijde van de knie. Hij verbindt de zijkant van het bot van het bovenbeen (femur) met het kuitbeen (fibula). De blessure ontstaat meestal door een grote uitwendige kracht op de knie.

De kniebanden worden vaak verward met de kruisbanden. De kniebanden bevinden zich echter aan de binnen- en buitenkant van de knie terwijl de kruisbanden midden in de knie zitten.

De belangrijkste functie van de buitenste knieband is het voorkomen van een extreme varusstand van het kniegewricht. Dit betekent dat de buitenste knieband voorkomt dat er een overdreven O-stand in het kniegewricht ontstaat. Als de knieband te ver op rek komt, dan kan deze geheel of gedeeltelijk scheuren.

Letsel aan de buitenste knieband treedt dikwijls op tijdens sporten als voetbal, rugby en vechtsport. Bijvoorbeeld bij een blocktackle. De knie wordt dan aan de binnenkant geraakt waardoor de buitenste knieband – die zich aan de andere kant van de knie bevindt – met veel kracht op rek gebracht wordt en kan (in)scheuren.

De klachten kunnen ook tijdens een val ontstaan. De manier waarop iemand valt bepaalt of de knieband wel of niet op rek komt en beschadigt.

De pijn zit aan de buitenkant van de knie ter hoogte van de buitenste knieband. Druk op de knieband is pijnlijk. Ook als deze op rek gebracht wordt kan de pijn geprovoceerd worden. De knie voelt instabiel aan en er kan sprake zijn van zwelling.

De manier van ontstaan en de locatie van de klachten geven een goede eerste indruk van het letsel. In het onderzoek wordt de band op rek gebracht om eventueel letsel te kunnen bevestigen. De band is zelden als enige structuur aangedaan. De voorste en de achterste kruisband kunnen ook beschadigd zijn en dienen in het onderzoek nagekeken te worden.

De buitenste knieband geneest niet zo goed als de

binnenste knieband

. Als de band niet ernstig gescheurd is kunnen rust en fysiotherapie uitkomst bieden. Bij een volledig doorgescheurde buitenste knieband kan operatie nodig zijn.

Wanneer de patiënt hinder ondervindt tijdens het sporten of het uitvoeren van dagelijkse activiteiten, dan kan een kniebrace ondersteuning bieden aan de verzwakte knieband en voorkomen dat de klachten verergeren.